Santai Minda

Santai Minda

Monday, 13 June 2011

Rancangan Mengajar

Mata pelajaran
SAINS
Tarikh
12  Mei 2011
Masa
11.05 – 12.05
Tahun           
2 Amanah
Enrolmen
18 orang
Tema
Benda hidup dan benda tidak hidup
Tajuk
Haiwan
Tajuk Kecil
 Bagaimana Haiwan membesar
Hasil pembelajaran:
Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1.1  Menyenaraikan tiga nama  haiwan yang serupa dengan ibunya dengan betul.
1.2   Melengkapkan tiga rajah kitaran hidup haiwan yang tidak sama dengan ibunya  dengan betul.
1.3  Memadankan anak haiwan dengan ibunya dengan betul.
Pengetahuan sedia ada:
Murid tahu bagaimana haiwan berubah apabila membesar.
SPS:
Pemerhatian,pengkelasan,dan menyatakan sebab.
KBKK:
Pengkelasan
Nilai Murni:
Kasih sayang
Pendekatan:
Pembelajaran berpusatkan murid, pembelajaran berbantukan  teknologi, generatif dan kolaboratif.
BBM:
Gambar,  laptop, komputer, slaid powerpoint, aplikasi blog
SET  INDUKSI ( 5 minit )-
Murid menonton video lagu  haiwan
dan menamakan haiwan yang ditayangkan.
Murid bersoal jawab tentang haiwan yang diketahui.
Langkah 1- ( 10 minit)-
Guru menerangkan bagaimana haiwan membesar berpandukan slaid powerpoint.
Murid berbincang dengan guru bagaimana haiwan berubah apabila  membesar.
Murid bersoaljawab tentang anak haiwan yang serupa dengan ibunya.
Langkah 2-  (20 minit)
 Guru menerangkan menerangkan haiwan yang tidak serupa dengan ibunya.
Murid bersoaljawab tentang:
Bagaimana haiwan bertukar apabila membesar?
Bagaimana kitaran hidupan haiwan daripada  anak hingga dewasa?
Mengenali haiwan yang serupa dengan ibubapanya
 dan haiwan yang tak serupa dengan ibubapanya.
Langkah 3 ( 20 minit )
Latihan menyusun kitaran hidup haiwan  .
Murid memadankan anak haiwan dengan  ibunya
 dengan menggunakan aplikasi yang
 disediakan dalam blog. 
Aktiviti pengayaan melalui permainan puzzle
(murid  menyatakan nama haiwan yang akan dicantum melalui aktiviti uji minda).
Penutup  (5 minit)
Rumusan
Murid  melengkapkan puzzle melalui aplikasi
 yang disediakan dalam blog.


No comments:

Post a Comment